Vstúpte do eshopu

Bojujete s nadváhou alebo obezitou? Neviete si rady so svojou postavou? My vám ponúkame bezpečnú a lekármi odporúčanú diétu. Je to bielkovinová alebo proteínová ketogénna diéta, skrátene ketodiéta, ktorú navrhol americký profesor George L. Blackburn na Harvard Medical School.

Diéta má 4 fázy, ktoré na seba nadväzujú a každá má svoj zmysel, účinok a výsledok.

I. Fáza (štartovacia) VZOROVÝ JEDÁLNIČEK FÁZA I
Prvá fáza je najťažšia, pretože je najprísnejšia, ale kvalitne Vás naštartuje. Za mesiac schudnete aj 8 kíl. Instantnými bielkovinovými jedlami sa nahrádzajú ,,pravé jedlá" a k nim je povolené jesť všetky druhy zeleniny, niektoré v neobmedzenom množstve. Zelenia je v prvej fáze povinná. Dôležité v prvej fáze je, aby sa konzumoval pomer medzi slanými a sladkými jedlami, t.z. 50:50.

Povolené druhy zeleniny: Artičoky, Huby, Patizón, Sója (klíčky), Brokolica, Špargľa, Pór, Špenát, Zeler biely, Kel, Čakanka, Karfiol, Reďkovky, Tekvica, Fazuľové struky, Baklažán, Kapusta (zelená, červená), Šalát (všetky druhy), Uhorka, Žerucha, Rukola, Fenikel, Šalát poľníček.

Sladké potraviny sú prísne zakázané, patrí sem aj ovocie a zelenina, ktorá obsahuje sacharidy a teda je sladká. Výnimkou sú iba sladké proteinové jedlá, ktoré sú súčasťou diéty. Na začiatok stavu ketózy* je potrebné, aby organizmus dostal dostatočné množstvo instantných bielkovín, čo znamená 1,2g na 1kg ideálnej hmotnosti u žien a u mužov 1,5g.

Prvá fáza trvá 10-21 dní, ktorá Vám zaručí rýchly úbytok nadbytočných kilogramov a redukcia hmotnosti je na úkor tukového tkaniva. Ako dôkaz je meranie na bioimpedačnej váhe. Za deň je priemerná spotreba 4-5 vrecúšok práškového bielkovinového jedla, podľa počiatočnej hmotnosti klienta.

*ketóza= je nahromadenie ketolátok v krvi. Je to prirodzený stav, ktorý sprevádza napr. hladovanie. Nemá to nič spoločné s nebezpečnou ketoacidózou.

Nezabudnite na externé dopĺňanie minerálov (horčík, draslík) a omega3 kyselín, prípadne i multivitamíny (pri dlhodobejších redukciách)

Časté chyby počas prvej fázy:
  • nedodržiava sa pomer medzi slaným a sladkým
  • nedostatočný prísun instantných bielkovinových jedál spôsobom, že mi stačili iba dva alebo tri sáčky na deň a necítili sme hlad
  • nedodržiava sa pitný režim, počas prvej fázy je dôležité, aby sa vypilo okolo 0,4 l tekutín na 10 kg hmotnosti
  • nápoje sa sladia cukrom (ak je to na nevydržanie tak je potrebné použiť radšej umelé sladidlo alebo stéviu)
  • nedostatočné doplňovanie minerálov, ktorým vznikajú telesné problémy
  • konzumácia alkoholu, alkohol je zakázaný, povolený je až od 3. fázy (pohár kvalitného vína)
II. Fáza (prechodná) VZOROVÝ JEDÉLNIČEK FÁZA II
Ide o prechodnú fázu, priemerne sa za mesiac schudne 3-4 kg.

Druhá fáza trvá cca 10-21 dní a povinne nasleduje hneď po prvej fáze. U pravidelne športujúcich klientov je možné zahájenie redukčnej kúry priamo fázou 2., bez toho, aby bola fáza 1.

Táto fáza sa prispôsobí Vášmu životnému štýlu, je menej náročná a môže trvať dlhodobo, čiže aj viac týždňov. Je to pokračovanie bielkovinovej diéty z fázy 1, akurát s tým rozdielom, že už je povolené jedno ,,pravé" hlavné jedlo, kde je vysoký obsah bielkovín a s minimálnym množstvom tukov na deň (napr. hydina bez kože, chudé mäso, ryby, morské plody).

Spotreba instantných bielkovinových jedál na deň je 3-4 kusy. Organizmus sa aj naďalej musí udržiavať v ketóze, aby sa chudlo na úkor tukového a nie svalového tkaniva.

Časté chyby v druhej fáze:
  • automaticky sa dávajú prílohy k ,,pravému jedlu", môže sa však iba zelenina uvarená na vode alebo v pare. V žiadnom prípade nepoužívať zemiaky, ryžu a knedľu ako prílohu
  • nedostatočný prísun instantných bielkovinových jedál, pretože máme pocit nasýtenia
  • začne sa jesť pečivo, ktoré je naďalej neprípustné
  • nedodržiavanie pitného režimu, potrebné je vypiť stále aspoň 2-2,5 litra tekutín
  • vynechávanie fyzickej aktivity, ktorá je nutná a potrebná!!!
  • sladenie nápojov s cukrom
  • nedostatočné dopĺňanie minerálov, potrebná je aspoň polovičná dávka externých látok
III. Fáza (vyrovnávacia) VZOROVÝ JEDÁLNIČEK FÁZA III
Fáza, ktorá sa nazýva vyrovnávacia, kde sa opatrne vraciame ku sacharidom. Priemerne sa schudne 2-3 kg za mesiac.

Nasleduje po druhej fáze, trvá cca 10-21 dní. Cieľom je obmedziť prísun nekvalitných tukov a klienta postupne naučiť zvykať si na sacharidy. Nejde o rafinovaný cukor, alebo potraviny. Môžeme skonštatovať, že ide o slabšiu druhú fázu, ktorá môže trvať aj niekoľko mesiacov. Povolené sú už 2 hlavné jedlá denne s vysokým obsahom bielkovín a minimálnym množstvom tuku. Najčastejšie sa zavádzajú ,,pravý obed a pravá večera". Jedno jedlo z hlavných je rovnaké ako v druhej fáze (t.z. chudé mäso v detskej porcii+šalát z povolených druhov zeleniny), druhé hlavné jedlo môže byť doplnené detskou porciou prílohy (ryža, zemiaky alebo kus celozrnného pečiva) - odporúčame obed.

V každom prípade prílohy a potraviny s obsahom sacharidov sa to jedálnička zavádzajú opatrne!

Priemernou spotrebou na deň je 2-3 kusy instantných bielkovinových jedál. Dopĺňanie minerálov už nie je nutné, omega kyseliny sa majú užívať aj naďalej.

Časté chyby počas tretej fázy:
  • prílohy ako knedle sa musia z jedálnička vytratiť nastálo, a taktiež slovenské jedlá, ktoré nie sú práve najzdravšie
  • cukry ako čokoláda, zmrzlina, dezerty sa z jedálnička tiež musia vytratiť
  • konzumácia bieleho pečiva, toto pečivo nahradiť celozrnným alebo tmavým pečivom
  • slabá fyzická aktivita
  • sladenie nápojov cukrom
IV. Fáza (stabilizácia) JEDÁLNIČEK FÁZA IV
Fáza udržiavania a vyváženej stravy. Rovnováha sa týka pomer medzi príjmom a výdajom.

Trvá natrvalo a klient už žije zdravo. Jedlo konzumuje pravidelne 5 krát denne, definitívne sa vylúčili toxické jedlá, resp. návykové (rafinované tuky a cukry, alkohol). Prednosť dáva biopotravinám, celozrnnému pečivu, nefajčí, alkohol užíva len striedmo (a iba kvalitný). Chemické lieky sa užívajú len, ak je to nevyhnutné.

Podstatné je, aby tento životný štýl bol klientovi príjemný a keď tomu tak nie je, tak v predchádzajúcich fázach asi došlo k nejakej chybe. Bielkovinové jedlá sa konzumujú v množstve 1 - max.2 kusy na deň. Zvyčajne sú to desiata a olovrant. Občas možno sladiť medom, trstinovým cukrom alebo fruktózou.

Časté chyby vo štvrtej fáze:
  • návrat k starým návykom v stravovaní
  • myšlienka, že Vaša nová váha sa udrží sama, je potrebné udržiavať sa fyzickou aktivitou aspoň 2x do týždňa, kontrolovať sa v jedle
  • myšlienka, že zákon o zachovaní energie prestal platiť (energetický príjem nesmie byť vyšší ako výdaj)
  • klient nie je ochotný a schopný prestať konzumovať škodlivé jedlá (údeniny, omáčky, sladké, hranolky, hamburgery...), je potrebné aby ich obmedzil aspoň na minimum...
  • naďalej sa zaužívajú niektoré spôsoby tepelnej úpravy (vyprážanie, pečenie, grilovanie)
  • zmena veľkosti porcií

Účinky bielkovinovej diéty

Prísun biologicky vysoko hodnotných bielkovín
Sú to extrakty z mlieka, sóje a vaječného bielka, ktoré sa v organizme premenia na ketolátky. Tieto ketolátky navodzujú pocit sýtosti a to prirodzenou cestou. Znížený prísun cukrov aktivuje a zabezpečuje odbúravanie tukového tkaniva v zásobe organizmu, čo zabezpečuje ochranu svalového tkaniva. K úbytku svalového tkaniva dochádza minimálne a redukcia hmotnosti je na úkor tukov.

Ketolátky mierne spôsobujú aj stav eufórie a sú silným zdrojom energie pre organizmus.

Vynechanie cukrov
Bielkovinové prípravky spolu s povolenou zeleninou obsahujú dostatočné množstvo cukrov na normálne fungovanie organizmu. Potrebné je, aby sa cukry úplne vylúčili zo stravy, teda aspoň v prvej a druhej fáze.

Prísun vlákniny
Povolené druhy zeleniny (niektoré neobmedzene) počas bielkovinovej diéty podporujú funkciu čriev.

Cyklus chudnutie od 5,5 do 8,5 kg:
Fáza 1: 10 DNÍ
Fáza 2: 10 DNÍ
Fáza 3: 10 DNÍ
STABILIZÁCIA : 3 týždne až 1 mesiac

Cyklus chudnutie od 8,5 do 12,5 kg:
Fáza 1: 15 DNÍ
Fáza 2: 15 DNÍ
Fáza 3: 20 DNÍ
STABILIZÁCIA: 1 MESIAC

Cyklus chudnutie od 12,5 do 18 kg:
Fáza 1: 3 TÝŽDNE
Fáza 2: 3 TÝŽDNE
Fáza 3: 1 MESIAC
STABILIZÁCIA: 1 A POL MESIACA

Pri strate hmotnosti väčšej ako 18 kg je výhodnejšie zopakovať predchádzajúce cykly.

Napríklad pri strate 25 kg je výhodné absolvovať cyklus chudnutie od 12,5 do 18 kg + doplnkový cyklus vzhľadom k požadovanej váhe, ktorú chceme zhodiť: 8,5 až 12,5 alebo 12,5 až 18,5 kg.

V tomto prípade sa stabilizácia môže znížiť na 3 týždne až 1 mesiac za prvý cyklus a zároveň zvýšiť na konci diéty (na konci druhého cyklu).

Príklady ochorení a stavov, pri ktorých je bielkovinová diéta v rámci samoliečby kontraindikovaná:
  • Cukrovka
  • Metabolické ochorenia(dna, fenylketonúria)
  • Tehotenstvo a dojčenie
  • Ochorenia pečene a obličiek
  • Vek pod 18 rokov (bielkovinová diéta je nevhodná pre deti a mladistvých!!!)
  • Závažné psychické problémy, vrátane porúch príjmu potravy (mentálna anorexia a bulímia)
  • Porucha metabolizmu minerálov
  • Ochorenia srdca
  • Alergia na niektorú zložku obsiahnutú v bielkovinových jedlách (pred použitím si vždy podrobne preštudujte informáciu o produkte)
  • Poruchy krvnej zrážanlivosti (najmä u pacientov liečených warfarínom)
  • Žlčníkové kamene 



Diéta SPEEDIET® je určená k redukcii tuku v domácich podmienkach pre klientov bez závažných zdravotných komplikácií, príp. pre klientov so skúsenosťami s proteínovou ketogénnou diétou. Pri akýchkoľvek pochybnostiach o zvládnutí cyklu SPEEDIET® nás kontaktujte a my Vám doporúčime niektoré z odborných centier.


Proteínová diéta

Bielkovinová diéta

Nízkosacharidová diéta

Ketóza